Året är 2017 och vi finns mer och mer tillgängliga på nätet än någonsin. Därför kan det vara bra att hålla koll på trenderna som cirkulerar inom den digitala världen. Vi har därför skrivit ihop en lista på de 8 trender som vi tror att vi kommer få se mycket av de kommande åren. Vilken trend tror ni kommer växa mest det kommande året?

  1. Rörlig bild

    Rörlig bild är framtidens kommunikation. Vilken målgrupp du än vill attrahera så är rörlig bild den som drar mest publik. Detta kommer bli avgörande för företag som vill vara unika och särskilja sig från andra. Men för att lyckas måste du ha en bra strategi.

  2. Personligare Kommunikation och sociala medier

    Personliga kommunikation och sociala medier blir alltmer betydelsefullt i den digitala marknadsföringen. Sociala medier dominerar kanalerna på nätet och tillåter oss att kommunicera direkt med varandra. Att synas i sociala medier och vara mer tillgänglig blir värdefull kommunikation och effektiv marknadsföring för företag. Se till att ha en tvåvägskommunikation, våga fråga dina läsare, vad som är viktigt för dem. På så sätt kan ert innehåll bli mer relevant för er målgrupp.

  3. Live-sändningar

    Med live-sändningar får du chansen att kommunicera genuinitet och ärlighet. Detta kan vara till stor fördel då det sparar tid och pengar i form av resurser, eftersom man slipper redigering. Vi ser nästan överallt idag att fler kanaler erbjuder live-sändningar. Men se till att vara personlig och skapa autenticitet genom en diskussion, då det uppskattas mer än en lektion. Då kan man lika gärna spela in en film.

  4. Sökoptimering

    Sökoptimering  blir allt viktigare att tänka på. Det gäller inte bara att finnas på internet längre, utan man måste förbättra sin position i sökmotorer för att kunder skall kunna finna dig. Det finns idag statistik som säger att vi väljer de sidor som kommer högs upp i sökmotorerna och därför blir det viktigt att finnas högst upp. Genom att optimera sökorden kan man få en bra position och därmed fler kunder.

  5. VR och AR

    Virtual reality och Augmented Reality har det senaste året ökat rejält i populäritet, och vi kommer helt klart att få se mer av detta i framtiden. Skillnaden mellan dessa två är att VR är ”påhittat” och AR är ”förstärkt”. VR skapar en helt ny värld medans AR förstärker vår verklighet. Pokemon Go är till exempel ett AR spel som de flesta känner till, vi rör oss i vår egen värld och karaktärerna i spelet rör sig som vi gör, men på skärmen ser vi en ”förstärkt” verklighet.

  6. Marknadsföring med influencers och bloggare

    Som människor lyssnar vi mycket på vad andra har att säga, och därför är marknadsföring med influencers och bloggare väldigt populärt. Vi blir mer benägna att köpa en produkt/tjänst om någon vi litar på och ser upp till kan rekommendera eller tipsa oss.

  7. Content marketing och native-annonsering

    Content marketing är kort och gott innehållsmarknadsföring, vilket blir en allt viktigare del i marknadsföringen. Syftet är att dra till sig målgruppens intresse genom att dela innehåll som är engagerande och relevant. På så sätt engagera man målgruppen och företaget bygger upp ett förtroende genom att visa kunskap.

    Native-annonsering är något som skulle kunna vara en del utav en content marketing strategi. För att lyckas med content marketing krävs innehåll som liknar med redaktionellt innehåll snarare än traditionell reklam. Nativ-annonsering är just det, marknadsföring som upplevs som en artikel och skall kännas som en naturlig del i den miljö där den förekommer samt ge ett tydligt värde till besökarna.

 

  1. Mobilanpassat

    Mobilen blir en allt viktigare del i marknadsföringen. Webbsidor m.m måste därför vara anpassade och responsiva, för olika typer av skärmar. Fler och fler väljer att använda mobilen istället för att sätta sig ner vid datorn.