Content marketing är ett hett begrepp inom digital marknadsföring och betyder kort och gott, innehållsmarknadsföring. Det gäller inte längre att bara finnas på internet, utan du måste skapa innehåll som är utav värde för din målgrupp, för att i slutändan kunna generera leads. Som man kan höra på ordet content marketing så innehåller det två delar, innehåll samt marknadsföring. Därför gäller det att inte bara skapa bra innehåll utan att även marknadsföra innehållet. Vilka kanaler finns dina målgrupper i? I vilken kanal passar just detta innehåll? Att analysera är en viktig del i arbetet med content marketing för att man skall kunna göra om och göra rätt.

Några stora företag som lyckats bra med just content marketing är bland annat,

Volvo Trucks – Ni har förmodligen sett videon ”The epic split” med Jean-Claude Van Damme. Volvo gör rätt i att involverar en skådespelare. Detta gör helt klart innehållet mer intressant. Men frågan är om detta egentligen är bra content eller bara traditionell marknadsföring? Det är helt klart en bra video, men hur gagnar den Volvo trucks målgrupp direkt?

Ett annat stort företag som direkt tänker på att skapa värde för deras målgrupp är Nike. De har skapat ett eget konto på twitter för enbart support gentemot deras kunder.

Coca-cola är ännu ett stort företag som har lyckats med content marketing i sin ”Share a coke-campaign”. Där vi kunde skräddarsy våra coca-color med de namn vi ville ha på flaskorna. Fanns ditt namn med?

Det här är bara några exempel och det bästa är att kolla in konkurrenterna för att se hur dem sköter sina konton och vad dem delar för innehåll. Men för att hålla målet i sikte, tänk hela tiden att det du ska skapa skall vara utav värde för din målgrupp och hur du på bästa sätt når ut till dem. Behöver ni hjälp med en plan & strategi eller bara är sugna på att dela en cola med oss så är välkomna att maila eller ringa in till oss.